פרק 6 תפקיד סוכנות שיווק דיגיטל, ואיך לא להיות מאוכזב סוכנויות סדרתי
Harel Levy (00:08.590)
שמע, נושא כאוב, אבל בוא נתקוף אותו מכל הזוויות ונעביר את זה פעם אחת ולתמיד מה אנחנו סוכנות שיווק, מה התפקיד שלנו שאנחנו עכשיו עובדים עם איזשהו עסק איך אנחנו נכנסים לתוך העסק הזה, איך אנחנו משתלבים בו מה אנחנו עושים, מה אנחנו לא עושים, אנחנו וכל סוכנות שיווק דיגיטלי באופן כללי
Tal Voronel (00:18.073)
אחת או לתמיד נסגר את העיניים הזה.
Tal Voronel (00:37.369)
נתחיל ונאמר שהפרק הזה הוקלט בגלל שזה כואב לנו, אנחנו כל הזמן מחדש צריכים להסביר לאנשים איך זה עובד איך עבודה עם סוכנות שיווק עובדת ואנחנו רואים את זה גם עם אנשים שהם מנוסים חברות מנוסות עובדות, וזה שיש שם איזשהו פער, אגב זה מן הסתם הכי רלוונטי לחברות שהן בתחילת הדרך שלהם בפרסום הממומן אבל שוב לא רק.
אז הפרק הזה נולד מתוך כאב שלנו.
Harel Levy (01:07.150)
נכון עוד משהו זה גם כאב של לקוחות. שמתי לב שהרבה לקוחות כאילו מגיעים אלינו מאוכזבים מסוכנויות קודמות אבל זה לא רק בגלל שהם עשו להם עבודה לא טובה זה גם בגלל הציפייה שלהם ממה סוכנות תעשה ועכשיו בדיוק אנחנו נעבור מה הסוכנות אמורה לעשות ומה לא אמורה לעשות
Tal Voronel (01:29.209)
כן בדיוק הגדרת את זה מצוין. יש הרבה בעלי עסקים שאומרים לי תשמע אני מאוכזב סדרתי מקמפיינרים או מסוכנויות אז במה אתם שונים? אבל שוב הרבה פעמים לא שאני אומר זה יכול להיות שהוא צודק, אבל בהרבה מקרים זה פשוט בגלל הגדרת תפקיד לא טובה. כלומר אותו בן אדם אותו מאוכזב סדרתי הרבה פעמים לא מבין מה התפקיד של הסוכנות
ופה אנחנו רוצים לסגור את זה. אז יאללה בואו נצלול פנימה. אז איך שאני רואה את זה בוא נסתכל על זה רגע באיזשהו ציר יש ציר שבחלק אחד שלו זה כל מי שאחראי על השיווק כל האחראי על השיווק מטעם העסק זה קצה אחד, קצה שני זה מי שמוציא לפועל
Tal Voronel (02:23.513)
יש את המוציא לפועל זה קצה אחד, קצה שני זה מי שאחראי על השיווק. עכשיו, באמצע דרך אגב, יש גם תפקיד שנקרא היועץ. היועץ הוא אומר למי שאחראי על השיווק מה לדעתו נכון לעשות, ואז מי שאחראי על השיווק הוא זה שאומר לזה שאחראי על הוצאה לפועל להגיד לו מה לעשות.
Tal Voronel (02:52.441)
במילים אחרות אני רוצה רגע לפשט: יש תפקיד שהוא אחראי השיווק שזה בדרך כלל סמנכל שיווק. הוא זה שאחראי בפועל על כל מה שקורה בגזרה השיווקית בעסק. סמנכל השיווק הזה יש לו זרועות ביצוע, אחת מזרועות הביצוע האלה זו סוכנות השיווק בדיגיטל – הוא אומר לה מה לעשות
Tal Voronel (03:20.153)
אז הוא אומר לה מה להוציא לפועל מה צריך מה האסטרטגיה מה הוא רוצה שיקרה ופה הבלבול שהרבה בעלי עסקים אומרים – טוב אתם סוכנות שיווק אתם סוכנות פרסום אז תיקחו את החלק שלי של האחריות על השיווק
Harel Levy (03:39.662)
אני רוצה להוציא את השיווק החוצה קח את השיווק אתה אחראי, ואתה תחשוב תיישם תבצע תוציא לפועל תעשה הכל מקצה לקצה אבל זה לא עובד ככה
Tal Voronel (03:55.161)
בדיוק זה לא עובד ככה וזה יוצר ממש פער משמעותי. זה נשמע בהתחלה כשהתחלנו זה היה נשמע לנו בסדר, כלומר שאין הבדל משמעותי ביניהם, אבל ככל שאנחנו בתוך זה אנחנו מבינים עד כמה זה משמעותי זה מי ה-accountable לשיווק ה-accountable זה אומר האחראי על מה שקורה בגזרה השיווקית ובעלי עסקים יש לנו למשל בעל עסק אחד שאנחנו עובדים אותו כבר נראה לי מעל חצי שנה
ובתחילת הדרך הוא היה מתוסכל, הוא אמר אתם כמו כולם כאילו אני מאוכזב כי אתם לא עושים את מה שאני מצפה ואז דיברנו על מה הוא מצפה והסברנו לו את הקטע הזה של רגע מי מי אחראי על השיווק אצלך בעסק ואז ברגע שהבנו את זה והבהרנו את זה הוא אמר: בכמה דקות הסברת לי את מה ששנים אף אחד לא טרח להסביר לי. ומהרגע הזה מה שהוא עשה זה שהוא הגדיר אני עכשיו כל יום
אחת לשבוע יש לי שלוש שעות שבהם אני בכובע של סמנכל שיווק. אמנם יש לו עובדים אבל אין לו מישהו שמוגדר כסמנכל שיווק אז הוא אומר אני שלוש שעות בשבוע הכובע שלי הוא סמנכל שיווק ואני מנהל את השיווק. הפער שלו היה שהוא חשב שאנחנו כסוכנות הדיגיטל שלו אנחנו אלה שאנחנו סוכנות השיווק אנחנו סמנכל השיווק שלו
Tal Voronel (05:22.329)
אנחנו אחראים לדחוף את העסק קדימה שיווקית אנחנו אחראים לחשוב על קמפיינים חדשים ואנחנו אחראים על להגדיר את כל האסטרטגיה זה מי שנמצא עם האצבע על הדופק לאורך כל הזמן עכשיו שוב זה לא אומר שאם אתה סוכנות פרסום אתה לא עם האצבע על הדופק על הפרסום אבל על הפרסום לא על כל השיווק וזה ההבדל המשמעותי
Tal Voronel (05:52.057)
סמנכל שיווק חלק מהדברים שהוא עושה זה שהוא מגדיר את האסטרטגיה מלמעלה את הדרכי פעולה אז הוא יכול להגדיר למשל: אני רוצה שאנחנו נעשה כל מיני שיתופי פעולה כאלה ואחרים אני רוצה שיהיה לנו יחצ כזה ואחר אני רוצה שאנחנו נפרסם בנייטיב נפרסם בדיגיטל יהיה לנו אורגני ממומן
Tal Voronel (06:21.433)
אני רוצה שבלינקדין נעשה פניות לכל מיני אנשים רלוונטיים והוא מסתכל מלמעלה ומתכלל את הדבר הזה. אבל בתוך הדבר הזה שים לב שמה שאמרתי עכשיו אז אולי יש סוכניות שעושות שלוש מאות שישים את הרבה מהדברים שהוא אמר אבל ברוב המקרים רק מה שמניתי עכשיו שזה היה בקטנה יש איזה יכולות להיות מעורבות בין שניים לחמש סוכניות שונות נכון גם בתוך זה יש כן כל אחת עושה משהו אחר
Harel Levy (06:46.542)
כן, שכל אחד עושה משהו אחר כל אחד אחראית, אבל בסוף מישהו אחד אחראי על הכל, מתכלל את זה
Tal Voronel (06:54.585)
בדיוק, וזה העניין המהותי של מי מתכלל את כל הסיפור
Harel Levy (06:56.078)
עכשיו בחברות גדולות, בחברות גדולות אם יש בהן סמנכל שיווק אז הוא עושה את זה אבל בחברות יותר קטנות בעל העסק עושה את זה. זאת אומרת הוא לא יכול להגיד קח את הכובע שלי, עזוב אותי, תטפל לי בהכל. הוא חייב להיות אחראי על זה, על השיווק כמו שהוא אחראי גם על המכירות והוא גם אחראי על הטיפול בכל מחלקה בעסק
Tal Voronel (07:21.913)
כן נכון בדיוק, בדרך כלל בעל עסק אם הוא אם זה בוטסטראפ כזה אז נגיד מתחיל כוואן מן שואו לאט לאט הוא גדל וצומח ואז הוא בהתחלה עושה הכל אז הוא אחד התפקידים שעושה שאולי הוא לא מודע לזה אפילו אבל הוא עושה סמנכלות שיווק ואז הוא אומר טוב יאללה אני מוכן להוציא את זה החוצה ואז מה הוא עושה הוא מוציא את זה החוצה לסוכנות ואז הוא מתבאס שהם לא עושים לו את העבודה אבל לא אתה הוצאת החוצה את ההוצאה לפועל
של השיווק לא את הניהול של השיווק וזה ההבדל החשוב
Tal Voronel (07:57.657)
לגבי אסטרטגיה, זו שאלה טובה אסטרטגיה אפשר להסתכל על זה ככה – יש אסטרטגיה שהיא הכי הכי מלמעלה, אסטרטגיה העסקית של העסק, העסקית שיווקית של העסק ויש גם אסטרטגיה לכל אפיק שיווק. אנחנו רואים את זה למשל כשאנחנו עושים מגוון של קמפיינים ממומנים – לכל קמפיין בנפרד יש אסטרטגיה
יש גם אסטרטגיה מעל הדבר זה. אנחנו הרי אנחנו מאוד מאמינים ואנחנו דוגלים ואנחנו עושים אסטרטגיה מייצרים מערך שיווקי מערך שיווקי בדיגיטל אוקיי שזה אסטרטגיה אבל אסטרטגיה שמדברת על הפרסום הממומן. אבל מעל זה יש עדיין את האסטרטגיה העסקית שיווקית של העסק ששוב את זה מוביל תמיד סמנכל השיווק של העסק יכול להיות שזה המנכל עצמו יכול להיות שזה
מישהו מטעמו אבל הוא עושה את זה. אגב יכול להיות שיש גם סוכנויות או אנשים שהם עושים סמנכלש שיווק במיקור חוץ, אבל צריך להבין שזה התפקיד זה לא סוכנות פרסום
Tal Voronel (09:15.481)
כן. יופי, אני מרגיש שהיינו צריכים להוציא את זה.
Tal Voronel (09:21.593)
אז רגע אני רוצה לסכם את זה כדי שזה יהיה כזה ברור ושזה יהיה אולי ככה
Tal Voronel (09:29.881)
שאנשים לא יהיו מתוסכלים ואתה יודע מה זה מעבר לתסכול זה גם כדי שהשיווק של עסקים יהיה הכי אפקטיבי כי אם אתה לא פועל ככה זה שיווק שלך הוא לא אפקטיבי יש כאילו חור. יש את המנכל הרי איך זה עובד יש את המנכל שהוא מדמיין דברים בראש, יש את הסוכנות פרסום ובאמצע יש חור. אז ברגע שאנשים מבינים את זה אז פתאום החור הזה הוא מתמלא על ידי פונקציה או שהמנכל עצמו נכנס לזה או שהוא ממנה מישהו מטעמו אבל החור הזה מתמלא ולכן זה חשוב
אז אני רוצה לסכם את מה ההבדל בין או מה בסוף התפקיד של סוכנות שיווק: סוכנות פרסום התפקיד של סוכנות פרסום הוא להוציא לפועל אסטרטגיה שיווקית. מי שאחראי על אסטרטגיה השיווקית הזו הוא בדרך כלל סמנכל השיווק של עסק הוא מגדיר לאותה סוכנות פרסום מה צריך להיות מה צריך לעשות ואיך והחברה עצמה מוציאה את זה לפועל
אז אם היא מייצרת את הקמפיינים, היא עושה אולי אסטרטגיה בתוך הקמפיינים עצמם, אז אולי אפילו אפשר לקרוא לזה אפילו טקטיקה, כן? אבל בסופו של דבר, מי שמתכלל את הכל מלמעלה, זה סמנכל השיווק של העסק. וכל עוד עסקים לא הבינו את זה ולא הפנימו את זה ולא פועלים כדי לעשות את זה, הם תמיד יהיו מתוסכלים מסוכנות הפרסום שלנו.