פרק 23: איך למדת את מה שלמדת? או איך לומדים לבד ונשארים מעודכנים?
מה קורה הראל? מה הולך טל? סבבה אז היום זה פרק מוזר שונה אחר והיום אנחנו נדבר על מה שנקרא איך הגעת לאן שהגעת או איך הגעת לדעת את מה שאתה יודע, אז בוא נדבר על איך לומדים בכללי, אני פשוט בזמן אחרון, הרבה אנשים שואלים אותי איך אתה מה זה הסוכנות? איך למדת את זה? מה זה עשית תואר, עשית את זה ואני אפילו לא מצליח להתחיל להסביר מאיפה הגעתי לזה ואיך למדתי את הכל, וזה שילוב של הרבה דברים. ויש פה אפילו הייתי מחלק את זה לשני דברים שגם עוד מעט אני אקשה עליך ואשאל אותך וקודם כל איך אתה נכנס לתחום הזה בכלל? מה אתה לומד בהתחלה? איך אתה מתחיל לדעת להבין בכלל את היסודות והדבר השני זה היה תוך כדי כל הזמן. איך אתה משתפר? זה תחום שבו כל שבוע כל הזמן משתנה. שבוע עם מחשב סגור. אחי, אתה אין לך מושג מה קורה. אתה פתאום ואחרי שבוע והכל, הכל שונה פתאום דברים משתנים, הכל חדש. אז זהו זה, מה? איך אתה התחלת אז? רגע, מילה לפני זה, הזכרת לי שמתי שהוא לאחרונה אני כבר לא זוכר מי זה היה בדיוק. ככל שזה לקוח שיש לנו עכשיו, אבל שאל אותי משהו כמו אוקיי, סבבה. וזה אנחנו נראה מבסוטים. רק שאלה קטנה. תגידי, מאיפה הידע שלך עשית? עשית את זה? תואר בתחום, משהו כזה. אז זה נורא הפתיע אותי, כי מה קשור תואר ומה שאנחנו עושים כזה כן. אז במקרה אמרתי כן שמעי עשיתי תואר בהנדסת תעשייה וניהול. אבל הקשר בין זה לבין מה שהנסיון מקרי בהחלט. יש אולי שיעור אחד בכל ארבע שנים האלה שאיכשהו השתמשתי עם הקשר שלה שאולי קצת אולי קצת סטטיסטיקה וזה לא? לא… אני יודע? אולי אני גם לא יודע. עזוב, לא. נשים את זה בצד. אני חושב שתואר זו בטח לא דרך לקבל ידע פרקטי, בטח לא בעולמות האלה אממ טוב, אז איך למדנו. אז אני יכול להגיד לך עליי אני העסק הקודם שהיה כל העולם סביב כל העולם, של העברת מסרים ודיבור מול קהל, ואני זוכר שאמרתי לעצמי, כאילו השלבים של ההקמה של העסק היה אוקיי, הצלחתי לארגן לעצמי סדנה ראשונה לעוד שנה לעוד חצי שנה. איזה תאריך ביומן שלי אמרה לי יש לך סדנה בהצלחה. ואז משם אמרתי, יש לי סדנה מה אני עושה עכשיו? ואז אמרתי טוב, אני צריך לפצח את איך מדברים מול קהל ונכנסתי לאמוק של קריאה. כאילו נכנסתי לקינדל וקראתי שם ברמה של עשרות פה ספרים. והאמת, מה ששמתי לב עם הזמן שהרבה מאוד מהתכנים חוזרים על עצמם, אבל מדי פעם היו איזה כמה כזה גולדן נגטס. שאמרתי בוא'נה, זה מטורף, אבל זה לא שמעתי עד היום וזה חזק, ואז אבל זה לא מספיק, כי זה נדמה לי שזה חזק. אוקיי. כלומר, אני קורא את זה ואני אומר וואלה, יש פה איזה משהו מעניין, לא שמעתי עליו ויכולת שהוא שהוא מעניין, אבל הדרך באמת לבחון האם זה אפקטיבי היא על המציאות. ולכן השלב הבא כל פעם שקראתי איזשהו ספר, איזשהו רעיון, איזשהו משהו הלכתי ושמתי את זה עכשיו הייתי הכי פחדן בעולם בלדבר מול קהל. לדעתי הייתי באוניברסיטה בתקופה הזו ולמרות שחששתי וזה אמרתי טוב, אני אנסה את זה עכשיו הרמתי יד ודיברתי, אוקיי, ובחנתי את הדברים על בסיס איך שהם עובדים, ולאט לאט מתוך זה זיקקתי דברים שהם שבאמת היו אפקטיביים. אז זה בהקשר של כן, זה היה בהקשר של ההוא של העסק ההוא, אבל אנייכול להגיד היום מבחינה שיווקית כאילו מה, איך הסתדרת מבחינה שיווקית בתור בעל עסק שגם צריך, כאילו להיות מקצועי במקצוע שלו אבל גם לשווק את העסק, את זה בכלל? אז זהו, אז אז הלימוד של איך לשווק את העסק התחיל גם בצורה דומה פתאום, כאילו התחלתי גם לקרוא. לאט לאט הרחבתי אחרי שראיתי שיש לי כבר איזה קורס התהליך שמבחינה מקצועית אני כבר שלם ויודע פחות או יותר מה אני עושה. אז עכשיו התחלתי להתעסק עם המעטפת של איך משווקים, איך מוכרים כל מיני דברים בסגנון הזה, ולאט לאט העמקתי, בצורה שהיא דומה יחסית. אבל זה לא רק זה, זה לא רק ספרים ויוטיוב וקונה כאלה, אלא הדבר השני שעשיתי. הרבה מאוד, וזה רכשתי. אלא מה זה אומר? רכשתי ידע. זה אומר שגם קורסים דיגיטליים, כאילו יש לי הרבה קורסים שעשיתי, ואני אוהב לעשות קורסים דיגיטליים, כי אני אני מאלה שבאמת רואים אותם. אבל לא רק זה, גם גם רכשתי ידע מול מול כל מיני אנשים שהם יש להם היום איזה בית, בית ספר כזה וכזה לעסקים. יש כמה מנטורים שאנחנו מכירים טוב שכשהייתי שם רכשתי תוכניות אצלם, והידע שלי ממש קפץ מתוך זה שנכנסתי לקרביים של מישהו שהוא באמת עשה דברים בחיים שלו, בעיקר מבחינה שיווקית, אבל גם עסקית, וואלה המגניב. כן, דרך אגב, באחת התוכניות גם הייתי אחרי זה מנטור וזה עוד עוד יותר הקפיץ אותי כי גם מבחינת הביטחון וגם מבחינת זה שפתאום לא ראית את הדברים רק בפרספקטיבה של העסק שלי, אלא פתאום אני יודע, אני מלווה איזה כמה עסקים, וכן אני אז איך זה כן ומתחילים במקביל? אתה רואה שזה מלמד מאוד כי אתה רואה שיש המון מאפיינים שהם דומים לכולם שוואלה יש כמה עקרונות שהם הכרחיים לא משנה בכלל מה העסק שלך או כמה דברים שאתה חייב לעמוד בעקרונות השיווקיים שלהם, לצורך העניין. או פתאום אתה רואה שיש דברים שחוזרים על עצמם פתאום תאמינו הלאה. אוקיי, I got this. כזה פתאום עכשיו יש לי איזה עסק חדש שצריך ללוות אתה אומר. אוקיי, מבין העקרונות, בוחן, בודק וואלה עובד. אז ככה ככה זה היה, זה היה אצלי. אז אז כאילו אני חושב שאם לזקק את זה בשורה התחתונה זה שילוב של ידע תיאורטי משולב עם ידע פרקטי שאני מקבל. ובסוף היישום של זה אצלי בעסק או בעסקים שלי. זה כאילו מה שבסוף אורז את זה, וגם מול עסקים אחרים, כאילו זה היה בטח בתחילת הדרך שאני עובד עם עסקים אחרים. אני בוחן ובודק את זה גם מאוד עוזר. וואלה יפה. זה הסיפור אצלי. מה אצלך אתה כולך סוס פרא… לא לא לא סוס פרא אבל…. יש פה משהו עוד משהו שמתקשר לי גם – שאני תמיד בראש, עושה את ההסקת מסקנות הזו כשאתה לומד משהו מבצע אותו ואז שני הדברים שאמרת אבל לא אמרת את זה אבל עשית את זה בראש לבחון משהו שעשית, להסיק מסקנה ואחרי זה לשפר אותו או להחליט אם זה נכון או לא נכון לקחת את מה שעובד גם לפעם הבאה וזה חלק חשוב בתהליך של הלמידה מתחבר. כלומר, אתה אומר כל פעם אני לומד משהו, אני מיישם אותו, ואז מתוך זה, אני רואה בדיוק מה עובד יותר מעובד, פחות. ואז אני מתחקר עם עצמי. אוקיי, פעם הבאה אני אני אקח את הדברים שעובדים ואמנע מהדברים שלא עבדו לי. כן, כן, בסגנון הזה. עכשיו זה מתחבר לי, כי אני תמיד כל מה שלמדתי. למדתי לבד, כאילו למדתי מיוטיוב, למדכתי מספרים. באיזשהו שלב גם לקחתי קורסים, אפילו איזשהו ליווי. אבל זה תמיד המחשבה הזאת על מה שאתה עושה ואם זה עובד, לא עובד, ואחרי זה להסיק מזה מסקנות ולהמשיך עם מה שעובד, כי ככה אתה לומד. אני רואה הרבה אנשים כשהם רוצים ללמוד משהו חדש, אבל מפחדים בגלל שזה חדש, כי אתה אומר רגע, אולי אני לא יצליח בזה, אבל דווקא הדרך היא לנסות. אז אני בהתחלה כאילו לא. אני לא זוכר שהיה לי איזשהו פחד בכלל, כאילו אתה מתחיל עם איזה משהו עם איזה מערכת או אפילו נושא כזה כמו שיווק או משהו שהוא גדול. אתה נכנס ולאט לאט לומד ומנסה ונכשל ולאט לאט אתה לומד. אז אצלי גם לא עשיתי איזשהו תואר, אבל זה היה כזה בהתחלה באמת מיוטיוב. כל מיני מידע מפוזר כזה, אחרי זה יותר ספרים. זה היה שלב שהתפוצץ לי המוח, כי גיליתי שכל מה שראיתי ביו טיוב יש בספרים, וזה כאילו המקור הראשוני כן, כל אסטרטגיות, כל הדברים שאומרים לך ומלמדים אותך ביוטיוב יש לכל דבר את הבסיס שלו בספרים. באמת, אחרי זה גם קורסים. אבל הדבר שהכי הכי למדתי ממנו זה לעבוד עם מישהו. יצא לי לעבוד עם מישהו מומחה בתחום. עבדתי משכורת נמוכה יחסית, עשיתי הרבה, אבל בגלל שהייתי צמוד אליו גם הבנתי את העסק. גם הבנתי את המקצועיות של מה שהוא עושה, וגם הבנתי את המיינדסט שלו. אז באמת, זה לדעתי הדרך. כאילו, אם אני אבחר דרך שהיא טובה ללמוד הזאת הדרך הכי טובה ללמוד להיצמד למישהו שכבר יודע ולעבוד אצלו אפילו בחינם. אבל לא הייתי מגיע. לא הייתי מגיע ללעבוד איתו אם לא הייתי לומד את כל הבסיס הקודם. בסוף כל הלמידה העצמאית הזאת ולנסות דברים, אפילו להשקיע כסף, להפסיד בדברים. אבל זה מלמד אותך כן, זה זה בשלב הראשון בשביל להיכנס לאיזשהו תחום אז אתה צריך ללמוד את זה אחרי זה. אז עכשיו אני שואל אותך, איך אתה לומד עכשיו? זאת אומרת, מאיפה הידע שלך עכשיו? נגיד, לפני שנה כבר עשית את אותו דבר. אבל היום החשיבה היא שונה לגמרי. אז איך למדת תוך כדי? כן, שאלה טובה. אז נתחיל עם זה שאני יש לי כמה אפיקים לתשובה הזאת. אפיק אחד. ואז יהיו כשאני עדיין אני עדיין רואה שם הרבה דברים, כאילו דברים שמרתקים אותי, שמעניינים אותי. אני בא ונכנס. זה דבר אחד דבר שני, רשתות חברתיות שנגיד אני אוהב את טוויטר באופן יחסי, וכשאני נכנס לשם, אז אני מנסה לעקוב. אני מנסה להימנע מהפוליטיקה, שזה לא פשוט דרך אגב, אצלנו בעברית, משום הכל טוב יותר מלא בפוליטיקה. זה נורא בכל אופן. אבל אני גם מנסה מאוד לעקוב אחרי אנשים שהם מחול, ומה שאני רואה שם זה זה הרבה. גם בארץ יש כמה בודדים כאלה, אבל אני משם אני מצליח לזהות טרנדים או דברים שהם חדשים או איזשהן מסקנות מעניינות שעולות, ואז מתוך זה, זה כאילו חושף אותי לאיזשהו משהו חדש, ואז מתוך זה נראה למעלה. אוקיי, זה מעניין, בוא נעמיק. בוא נראה מה זה הדבר הזה. אז הדרך אני דווקא זה מה שעובד לי זה, הטיקטוק טוב דווקא כי כל הרשתות החברתיות יש בהן, אגב, גם מהרשתות החברתיות פייסבוק הזה. הכרתי המון אנשים מקבוצות שגם דרכם למדתי והתחברתי כשאתה שואל שאלה ועונים לך וזה, אבל יש משהו בפייסבוק באינסטגרם ביוטיוב, שהוא מכניס אותך לאיזושהי קופסה, הוא מראה לך את מה שאתה רוצה, את מה שאתה מתעניין בו, את מה שאתה כבר יודע. הוא לא מראה לך את מה שאתה לא יודע, והטיקטוק. בגלל איך שהוא עובד, הוא כל הזמן חושף אותך לדברים חדשים, לכל מיני תחומים. תחומים שאתה לא מכיר אפילו. זה כן מבוסס על מה שאתה מתעניין, אבל זה לא יודע איך זה עובד. הרבה יותר טוב. גיליתי משם ים דברים חדשים. מלאמלא כיוונים ומלא אנשים חדשים. והאמת ש… אם אני צריך לבחור רשת חברתית, זה טיק טוק ללמידה, רק טיק טוק. כן, חד משמעית, כן, אני מנסה להימנע מלהיכנס לשם, אבל יש מצב שלא תהיה לי ברירה. אוקיי, מגניב. הדרך הנוספת שלי זה להיות מנוי לרשימות תפוצה. יש כמה רשימות תפוצה שאני מאוד אוהב, שהן כל הזמן מחדשות לי, כאילו יש איזה סתם זו אחת שנקראת the hustle, או אחת שנקראת tldr שנותן לך את את השורה התחתונה של כל הדברים חדשים בעולם של הטק, של העסקים. כל מיני סיפורים מעניינים בהקשר העסקי אז וגם סתם אנשים שאני אוהב את איך שהם חושבים ב והדברים שהם עושים אז גם הוא גם לעקוב אחר. אני מרגיש שזה נותן לי הרבה ערך וחושף אותי לדברים שהם חדשים. היה ניסיון. אני עולה לי ניסיון כאילו תשמע, אנחנו כל שבוע עושים כזה שיפור שימור. מדברים על דברים ורואים מה עובד ומה לא עובד, ואז אתההנתקל במשהו שעובד מתחיל לחקור אותו או שיש לך איזה רעיון לשפר ללקוח, מתחיל לחקור אותו. וככל שאתה נתקל ביותר בעיות בקמפיינים של לקוחות ובשיווק של לקוחות ואתה מנסה לפתור את הבעיות האלה אז אתה לומד יותר. וזה דווקא משהו מאוד מעניין, כי לפעמים יש דברים שיש להם פתרון. אתה פשוט לא מכיר אותו, עוד לא נתקלת בבעיה זו, חיפשת את הפתרון הנכון. יש דברים שאין להם פתרון שאתה מחפש. אתה צריך עכשיו להמציא משהו כן, להתגבר על זה איזשהו מכשול לבדך. אוקיי, זה באמת משהו מאוד מעניין. האמת שכן. אני מתחבר לזה כאילו אני גם רואה תכל'ס, איך אני יש לי עכשיו דוגמה בראש אפילו איך ממש השבוע, אז שהיה לך את האפסל בוויקס שאמרת הרגע איך עושים אפסייל בוויקס בצורה איכותית, ואז פתאום חיפשת וזה ואז מצאת איזשהו פתרון שהוא מעניין כן, אני מתחבר לזה וואלה מגניב כן, מה עוד תשמע, יש לי עוד משהו… זה פשוט לדבר עם אנשים, אנשים שהם בעולמות, שהם מקבילים אליך או משהו כזה. כאילו להתחיל לחפור להם על העסק שלהם, על המקצוע שלהם, על מה הם עושים על איך הם, הגיעו לאן שהגיעו. האמת שזה אולי אחד הדברים אפילו הכי משמעותיים. ועכשיו אני חושב על זה. יש לי סתם, נגיד, אחי הוא דאטה סיינטיסט, בפייפאל הוא היה עד לפני כמה זמן. אז לשמוע איך הוא חושב על דברים, על פתרון של בעיות. זה פותח? לי עולם ומלואו זה כאילו פתאום חושף אותי ל זה כמו שולה המוקשים שפתאום אתה אומר המון על זה. ככה זה עובד. ואז פתאום נחשפים לפניך המון המון אפשרויות או דברים, שלא חשבת עליהם בכלל לפני או יש פה גם איזה בחור שהכרתי לאחרונה, שהוא איזה יזם על מכר זה שלוש חברות, כאילו, ממש בחור מעניין מאוד. אז אז אתה רואה איך המיינדסט שלו חושב. איך איך הוא ניגש לבעיה, איך הוא איך הוא מקים עסק? כאילו, מה האסטרטגיה שלו להקמתה של עסק לבחירה של עסק? אז דברים שאני חושב שאולי הם אתה יודע מה, אולי זה אפילו הדבר הכי משמעותי שאיכשהו כזה קצת שכחנו ממנו, אבל אבל אני חושב שזה דברים שנעשים על הדרך של החיים, אבל אני חושב שהם יכולים להתאפשר רק דרך סקרנות בדרך. באמת עניין אמיתי, אה? וואלה, איך זה עובד? איך איך איך עשית את זה? זה מרתק בעיניי, וזה ממש פותח ראש. האמת שאתה מעלה לי עוד משהו, נקודה שלא חשבתי עליה, אבל פתאום שמתי לב שאני עושה את זה ספציפית לשיווק ולפסיכולוגיה. לפעמים אתה רוצה לדעת, כאילו, עכשיו אתה מעלה קמפיין או משהו, אתה רוצה לדעת מה ישכנע את הבנאדם להגיב ככה וככה לעשות מה שאתה רוצה. ואתה יכול ללמוד מספרים ומספרים על פסיכולוגויה על שיווק, על מכירות. אבל מה שקלטתי את עצמי עושה את זה בכלל בלי לשים לב זה להסתכל על אינטראקציות חברתיות ועל אנשים ועל פעולות של אנשים בעולם הפיזי. ממש לא בקטע שיפוטי, בקטע נטו להסתכל מהצד ולנסות להבין למה הוא אמר משהו כזה ולמה היא התנהגה ככה, איך אנשים מתנהגים ליד אנשים מסוימים וכל זה ממש, כאילו מלמד אותי המון המון איך אנשים חושבים, כאילו, מה מניעה אותם? כן, וואלה חזק. כן, אז זה דורש. אבל מיינדסט מסוים? כן, אתה לא יכול עכשיו סתם לשים לב אם אתה לא מיינדד לזה. וזה מה שיפה במה שאתה עושה שאתה מיינדד לאוקי אני מסתכל מהצד ואני מעניין אותי למה הוא בחר את משהו מחר מה גרם לו זה ממש סטייט אוף מיינד שהוא צריך להיות בו? יכול להיות. האמת, גם אני פגשתי אנשים שהם עשו את זה בצורה יותר טובה ממני, אבל אצלם זה נבע יותר מאיזה רגישות כזאת, כאילו רגישות לסביבה ולשים לב לרגשות של אנשים. כאילו יכול להיות שיש. את האנשים שיש להם את זה פשוט באופן יותר טבעי. אבל פשוט באמת צריך. כן, את כאילו את הסטייט אוף מיינד של ללמוד מזה. לא עכשיו לא אכפת לי. לא בא לשפוט אף אחד לזה. תתנהג איך שאתה רוצה. אני לומד מזה פשוט מהצד. כן, כן. וואלה נייס, דרך אגב עוד משהו זה מידול מידול של עסקים אחרים של אנשים אחרים. כשאתה רואה בן אדם שעושה משהו שטוב שאתה אומר וואו. כאילו בואנה, אהבתי את צורת החשיבה. בוא נראה. בוא נעמיק. בוא נראה איך הוא עושה את זה. ואז נכנסתם לפרופיל שלו לפאנל שלו. אתה בא? אתה בוחן מה היה שם אתה נכנס לאימייל ליסט שלו ואתה אומר איך הוא שכנע אותי פה איך הוא חושב שהוא כן, זה גם מרתק. אז המידול של גידול של אנשים או עסקים הוא גם מאוד אפקטיבי. וואלה חזק. כן, טוב, יאללה,